Pandemia COVID-19 sprzyja rozwojowi handlu internetowego. Ekonomiści i analitycy na całym świecie są zgodni, a dane dotyczące sprzedaży internetowej potwierdzają to założenie. Nie tylko giganci e-commerce, tacy jak Amazon czy Otto, pobili rekordy wzrostu i sprzedaży. Od supermarketów internetowych, przez sklepy internetowe z modą, po graczy niszowych – sprzedaż produktów online konsumentom w 2020 roku szybko rosła. Niektórzy detaliści zmienili nawet swoje nastawienie i przyjęli strategię digital-first.

COVID napędzał wzrost sprzedaży online

We wstępnej ocenie eksperci UNCTAD zakładają, że COVID napędzał wzrost udziału sprzedaży internetowej w całkowitej sprzedaży detalicznej w 2020 r. w większości krajów. Sprzedaż e-commerce jako udział w całkowitej sprzedaży detalicznej we wszystkich tych krajach łącznie wzrosła o 3% w 2020 r. W porównaniu do wzrostu o 2% w roku poprzednim. Kraje, które zgłaszają dane o udziałach w handlu elektronicznym, osiągnęły średni udział sprzedaży internetowej na poziomie 19% w całkowitej sprzedaży detalicznej.

Wielka Brytania dogania Koreę Południową i Chiny

Stany Zjednoczone, Wielka Brytania, Korea Południowa i Chiny to kraje o najwyższym udziale e-commerce. Wszystkie z nich odnotowały większy wzrost udziałów online w 2020 r. w porównaniu z 2019 r. Wielka Brytania wykazuje najbardziej wyraźny wzrost o 7,5%. Podczas gdy e-commerce odpowiadał za 16% całkowitej sprzedaży detalicznej w Wielkiej Brytanii w 2019 r., udział online w 2020 r. wyniósł 23%. W ten sposób Wielka Brytania ma teraz udział w Internecie prawie tak wysoki, jak Korea Południowa i Chiny, podczas gdy w 2019 r. wciąż pozostawała daleko w tyle za tymi dwoma krajami.

Najwyższe udziały w e-commerce

Korea Południowa i Chiny mają w tym porównaniu najwyższy udział handlu elektronicznego w całkowitej sprzedaży detalicznej. Korea Południowa ma 26% udział w handlu elektronicznym, a Chiny 25%. Oba kraje również znacznie rozszerzyły swoje akcje online w 2020 roku.

Stany Zjednoczone mają najniższy udział w handlu elektronicznym

W Stanach Zjednoczonych udział e-commerce w 2020 r. (14%) jest najniższy spośród czterech krajów. Jednak przy wzroście o 3% od 2019 r. rosła szybciej niż w Korei Południowej i Chinach. Tak więc, mimo że zakupy przez Internet są nadal bardziej zakorzenione w krajach azjatyckich, gospodarki zachodnie wydają się nadrabiać zaległościami. A trend prawdopodobnie się utrzyma, ponieważ pandemia jeszcze się nie skończyła.

Recommended Posts